Pengikut

Add to Facebook
Login with Facebook

Rabu, Disember 23, 2009

AVATAR



Dalam kisah  aksi fantasi "Avatar", James Cameron, pengarah "Titanic", membawa kita ke dunia baru yang spektakuler di luar imajinasi kita. Pada jarak yang jauh dari bumi terdapat satu dunia yang dikenali Pandora, merupakan sebuah bulan daripada planet Polyphemus, sekitar 4,3 tahun cahaya dari Bumi.

Cerita protagonis, Jake Sully, adalah marine yang tercedera dan lumpuh dari pinggang ke bawah dalam pertempuran di Bumi. Dalam rangka untuk mewujudkan program Avatar, yang akan memberinya tubuh yang sihat, Jake bersetuju untuk perjalanan ke Pandora, sebuah persekitaran hutan hujan yang rimbun penuh dengan bentuk-bentuk kehidupan yang luar biasa - yang indah, tetapi banyak menakutkan. Pandora juga merupakan rumah bagi Na'vi, sebuah ras humanoid yang hidup pada apa yang kita anggap sebagai suatu tingkat primat, tetapi mereka sebenarnya jauh lebih berkembang daripada manusia. Sepuluh kaki tinggi dan berkulit biru, yang Na'vi hidup harmoni di dalam dunia murni. Tetapi sebagai manusia melanggar batas Pandora mencari mineral berharga, menyebabkan kewujudan Na'vi terancam - dan mereka mengeluarkan kemampuan askar. 

Karena manusia tidak dapat menghirup udara di Pandora, mereka telah mencipta manusia secara genetik-dibesarkan -Na'vi hibrida yang dikenali sebagai Avatar. Avatar hidup, bernafas tubuh di dunia nyata, yang dikendalikan oleh fikiran manusia melalui teknologi yang menyambung pemandu Avatar fikiran kepada tubuh. Di Pandora, melalui tubuh Avatar, Jake boleh berdiri dan berjalan sekali lagi.  Jake begitu gembira dan teruja dengan program ini. 
Dalam misi mengkaji, Jake diserang binatang di Pandora dan dia telah sesat. Kemudian di bertemu dengan seorang wanita Na'vi. Jake telah dibawa ke tempat tinggal golongan Na'vi . Pada mulanya, dirinya tidak diterima tetapi dia diberi peluang. Jake terpaksa belajar cara kehidupan golongan tersebut sehingga dirinya diterima oleh semua golongan Na'vi. Akhirnya, dia jatuh cinta dengan seorang wanita Na'vi muda, Neytiri, anak ketua golongan tersebut.



Jake akhirnya keliru dengan kehidupannya, dan dia lebih gemar hidup dengan Avatar.  Ingin tahu lagi pasal cerita ini, pergilah tengok kat wayang tu, anda pasti terasa puas hati dengan pergambaran dan kehidupan2 di Pandora dan apa kesudahan cerita ini, pasti syoknya...





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails